Painted е моден колектив, ръководен от модния дизайнер Saskia van Drimmelen и театралния режисьор Margreet Sweerts. Te са в София по покана на лятната академия за креативно мислене и дизайн процеси Know-How/Show-How, в която се включват като ментори. Двете изследват нови начини, чрез които да развиват и популяризират модата и размиват границите между мода и изкуство, поставяйки под въпрос естетиката и процеса на създаване на дрехи днес. Облеклата им съчетават по уникален начин съвременна мода с ръчно изработени елементи.
Вярвайки в силата на сътрудничеството, Painted правят дрехи, в които са обединени почерците на различни творци, като всяка дреха има свой собствен характер и стойност. Този начин на работа е вдъхновен от процеса на изработка на традиционната българска носия. След посещение на депото на Националния етнографски музей в първия ден на Know-How/Show-How, те ни разказват защо българският фолклор е в основата на тяхната серия Painted.
Двете имате зад гърба си много различен професионален опит. Защо обединихте усилия?
З: Аз винаги съм се занимавала с мода. Поддържах успешен собствен моден бранд от 1994 г. до 2003 г.
М: Моето образование е на театрален режисьор, но с времето почувствах потребността да правя нещо различно и тогава се записах на правя магистърска степен по сценография. Там се запознахме със Заския, която беше един от преподавателите.
З: Нашата среща се случи в много труден за мен период, когато се отказах от собствения си лейбъл. Работех вече прекалено дълго в ритъма на модната индустрия като произвеждах ежегодно по две колекции. Чувствах се изцяло изхабена и вече не исках да продължавам да съществувам по този начин. Не чувствах вдъхновение и търсех нови методи за работа, сътрудничества и исках да се насоча към повече ръчни изработки.
Как България попадна в полезрението ви?
З: От много време имах желанието да изследвам вече изчезващи техники в шиенето. Тогава открих една книга за българските народни носии и много се впечатлих от красотата и многопластието на костюмите. По проект през 2005 г. реших да посетя България и поканих Маргрет да се присъедини към мен заедно с група по-млади дизайнери. Тогава се запознахме със специалисти, които все още владееха старите технологии на шиене. Решихме да използваме елементи от традиционното българско облекло в нашата мода, но по съвсем съвременен начин.
М: Харесва ни чистотата в българския занаят. Възприемаме българските костюми като традиция, която е успяла да се съхрани и не е била подложена на много чужди влияния, за разлика от нашата собствена традиция в облеклото. Връзката с природата е много хармонична и според нас очевидна, въпреки че някои специалисти отричат влиянието на природата върху фолклорните ви символи. Ние разглеждаме връзката с природата по по-абстрактен начин.
Как протича вашият работен процес върху серията Painted?
М: Нашата идея е да работим колективно, не искаме да има само един авторски почерк. Желанието ни е да покажем какво се случва, когато няколко автори се съберат. В зависимост от проектите ни каним други дизайнери и артисти да се включват към нашия колектив. Също така, за нас е важно да приобщим в процеса на създаване и хората, които впоследствие носят дрехите.
Кой ви помага от българска страна?
З: Още преди 10 години започнахме да си сътрудничим с българските майсторки Магдалина Тонева и Румяна Раковска, които владеят някои от най-старите технологии. Не беше лесно да ги открием, защото много хора тук намираха дрехите ни за недовършени и грозни. В резултат на многогодишното ни сътрудничество с майсторките е любопитно да се види, че те оказват силно влияние върху нашата работа, но и ние оставяме отпечатък върху тяхното творчество. Много сме различни, но именно влиянието, което взаимно си оказваме, допринася за добрия краен резултат. Често Румяна и Магдалина реагират с уплах, когато им поставим на пръв поглед неизпълнима за тях задача, но впоследствие винаги намират най-добрия начин да се справят с нея. Често се налага да излязат извън комфортната си зона, за да направят някои от детайлите.
Как функционира включването на клиента в процеса на създаване на дрехи?
З: Когато например някоя жена ни поръча рокля, ние я питаме дали има вещ, или аксесоар, на който много държи и който би искала да включим в дрехата. Това може да е парче плат или в един от последните проекти клиентката ни даде огърлица, която искаше да интегрираме в дрехата.
М: В процеса на работа решихме, че е най-добре да започнем разговора с купувачите си с кратко интервю, за да може да персонализираме дрехите им. Опитваме се да намерим общ език в началото. Комуникацията е много важна част от нашата работа.
З: Терминът slow fashion е изключително популярен вече, но когато ние започвахме, мотивацията ни беше единствено водена от вътрешната ни потребност да действаме така. Днес терминът вече е успешен маркетингов трик.
Какви са очакванията ви от седмицата в София?
М: Радваме се, че сме тук и може да работим заедно с група студенти и с българските майсторки. В един от дните организираме маратон за ръчна работа с цел да научим бъдещите дизайнери да творят в общност. За нас е важно да им покажем нашия начин на работа, но и да ги научим, че може да изпъкнеш като автор, дори когато си в колектив.
Представянето на резултата от работилницата на Painted е този петък (15 юли) от 18 часа в Музея за история на София.