При все че изкуството в наши дни приема всевъзможни форми, какво е изкуство за теб?
Изкуство е всяко нещо, което ни кара да мислим и дразни сетивата ни по един или друг начин. В по-съвременен контекст – това, което ще ни накара да извадим телефона си, за да снимаме. То не е ексклузивно затворено в галериите и музеите – всяко нещо, което провокира възприятията ни, е изкуство за мен.
Какво те привлича в него?
Разрушаването на границите.
Как се запозна с изкуството и как реши да го превърнеш в своя професия?
Имах щастието да уча в Париж и по стечение на обстоятелствата се озовах в арт средите. Първо, от интерес и любопитство, после, опознавайки и по-практичната страна на изкуството, реших, че искам да се занимавам с галериен бизнес. Заминах там, за да уча право, а се върнах галерист.
Кои са любимите ти термини в изкуството?
Първото, което ми идва наум, е Кинтсуги – техника в японското изкуство – поправка на счупена керамика чрез залепване с течно злато. Буквално означава да съединяваш със злато, като идеята е пукнатините да бъдат превърнати в красива следа. Мисля, че е много романтично.
Какви въпроси си задаваш, когато гледаш изкуство?
Всяко нещо, което гледаш, предизвиква различни въпроси. Колкото повече са, толкова по-добре. А ако намеря отговори, значи съм си свършила работата.
Кои са най-значимите съвременни артисти за теб?
Според мен е трудно се направи класация на съвременни художници. В зависимост от средата, в която се намират – географски или социален контекст, критериите са много разнородни – социални, финансови или чисто естетически. Все пак, бих посочила Дейвид Хокни, Яйои Кусама, Камий Енро, Пиер Хюи, Ай Вейвей, Барбара Крюгер. Напоследък и Синди Шерман с това, което прави с апове като Instagram.
Сподели ни прохождащи имена, чието творчество трябва да следим? Кой е последният български артист, който те впечатли?
На мнение съм, че всеки трябва да намери за себе си какво го вълнува и да определи вкуса и интересите си. Това става с много гледане и любопитство, което непрекъснато да се подхранва. Съветът ми е да се посещават изложби, да се гледа и вижда и тогава сами започваме да усещаме кой си струва да бъде следен, а защо не и в кого да се инвестира.
Кое е последното произведение, с което се сдоби?
Оригами с каменна текстура на Валентина Шарра. Тя е изключително талантлив италиански скулптор, работи основно с камък и идеята да го трансформира по неконвенционални начини.
А кое е това, без което не можеш да живееш?
Не бих казала, че има такова, не би ми се искало.
Колко изкуство имаш на квадратен метър?
Старая се да не претрупвам пространствата, за да можем да дишаме и аз, и произведенията.
Случвало ли се е да изхвърляш? Или какво правиш с произведенията, които вече са ти омръзнали?
Не бих изхвърлила произведение, когато ми омръзнат, ги прибирам, докато отново не им дойде времето.
Кой е музеят/галерията, където винаги обичаш да се връщаш?
Обичам да се връщам във всяко пространство, което ми е харесало. Музеите и галериите са винаги различни с временните си изложби и това е очарованието им – постоянната промяна. Имам един много любим музей, който се различава от традиционния бял куб или пространства за съвременно изкуство – Музея на лова и природата в Париж. Много магично място с много интересна програма.
За финал, защо да посетим Структура този месец?
През април Структура ще покаже последната работа “Дива зона”на холандското дуо Л.А. Раевен. Те са две близначки,работили в модната индустрия, запознати от близо с ужасите на хранителнитеразстройства, на преследването на наложени идеали за красота и борещи се срещу пропагандата на рекламата. В “Дива зона” те показват новия човек, роден от всички гореизброени предпоставки, търсещ идеала.