Емануил Клисаров вече десет години е част от екипа на френския автомобилен производител Renault, като в момента е старши дизайнер на марката. Той играе основна роля в създаването на някои от най-важните й модели, както и такива на дъщерната й компания Dacia. Емблематични за работата му са Renault Scenic и Dacia Duster, както и някои от последните концептуални модели на Renault.
Той ще изнесе лекция на 16 ноември от 19 ч. в рамките на третото издание на поредицата на Генератор– Design Is. Клисаров ще разкаже историята на успеха си и как започва да се занимава с автомобилен дизайн. Ще сподели какво го мотивира и вдъхновява и ще разкрие детайли за създаването на своите модели.
Малко преди лекцията му го хванахме за пет бързи въпроса.
През последните 15 години като че ли автомобилите споделят все повече общи елементи. Еднакви ли са повечето модели в момента? Какво мислиш по въпроса?
Вярвам, че разнообразието от автомобили, предлагани днес, е доста голямо. Например, ако погледнем сегашната ни гама от модели на Renault, ще видим, чете доста се различават, като същевременно е запазено усещането за семейство. Да, има такива с еднаква платформа като тази, която сме използвали при Scenic и Megane, но е очевидно, че двата автомобила са абсолютно различни. Нашата работа като дизайнери е да разграничим дизайна на моделите като съвременно ги съобразваме с очакванията на клиентите ни.
Как новите алтернативни начини на шофиране ще повлияят на автомобилния дизайн в бъдеще?
Разбира се, ръстът на автономното шофиране е огромен фактор, който ще повлияе на дизайна. Все пак, уменията да изпълниш атрактивен екстериорен дизайн ще останат, но ще бъдат изправени пред предизвикателството да имплементират техническите изисквания на сензорната технология за автономно шофиране. Най-трудното тогава ще бъде откриването на правилната посока за еволюцията на интериорния дизайн спрямо тези нови алтернативи на шофиране.
Потребителските навиции променящият се профил на купувача променят цялата автомобилна индустрия. Как отговаряте на тези процеси?
Добрият дизайн винаги има цел. Целта от друга страна идва от доброто разбиране на нуждите на клиента. Затова е жизненоважно за нас да усетим предстоящите тенденции и нужди в различните пазари по света. Затова имаме и т.нар. tendency missions, по време на които пътуваме до избрани дестинации, за да усетим трендовете там. Това вдъхновение се допълва и от данните на сателитните ни студиа. Целта е да имаш правилното вдъхновение в точното време, за да може правилният продукт да се появи на пазара в подходящия момент.
Има ли универсален дизайн, който отговаря на всички източни и западни разбирания за естетика?
Нека да вземем примера на Duster, където Renault се опита да прокара една много различна концепция. Не сме се стремили да удовлетворим всички, но свършвайки една чудесна работа, удовлетворяваща клиентския ни профил, в крайна сметка продуктът задоволи нуждите на много повече клиенти. Не вярвам, че някой може да създаде автомобил, който да задоволи нуждите на всеки потребител, защото така дизайнът ще изгуби необикновения си характер.
Има ли дизайнер, който ви е помогнал и вдъхновил или по някакъв начин повлиял на вашия стил на работа?
Като млад дизайнер имах късмета да науча много от по-опитния дизайнер на Renault, Рафаел Линари. Колкото до стила на моята работа, се опитвам да се вдъхновявам от различни художествени области, за да поддържам свежестта в нея.
Как ще изглежда колата на 2030 г.?
Иска ми се да вярвам, че ще бъде като концептуалната Renault Symbioz.