Още при първото ни запознанство с Георги Манасиев през 2010 г. бяхме уверени, че му предстои вълнуващ професионален път в сферата на продуктовия дизайн. Пет години по-късно с неприкрита гордост заявяваме, че Odd Matter – студиото, което той и неговата приятелка Елс Волдек основават през 2013 г., представя едни от най-интересните и своеобразни подходи в съвременния дизайн сега.
Разговаряме с тях в студиото им в Амстердам, малко след завръщането на двойката от резиденция във вила Ноай, откъдето отнасят и специална награда за серията коркови съдове Floter. В това време вече стягат багаж за Лондон заради участие в груповата изложба Extra Ordinary (20.07 – 22.08.2015). Това е изключително високо признание за работата им, защото галерията се слави с критичния си подбор и е водещо място за референция, що се отнася до съвременен дизайн от творци в началото на своята кариера.


project: Floter

Как избрахте името на студиото си? Какво стои зад съчетанието на тези две думи?
Искахме името ни да описва две различни насоки. От една страна ODD за всичко, което е странно, неочаквано, незабелязано и т.н., и от друга – MATTER за материя, физическо и тактилно. ODD MATTER обобщава нещата, които ни вълнуват и привличат. До голяма степен съчетанието на двете думи сме и ние самите в професионален и в личен план.
Какво доведе до общата ви работа – кое ви привлече професионално един към друг?
Запознахме се в RCA (Кралския колеж за изкуства в Лондон), където и двамата завършихме специалност продуктов дизайн. До общата ни работа доведе, както привличането ни един към друг, така и различията между нас в начините ни на работа, интересите и способностите ни. Беше ни интересно да видим какво би се получило, ако сглобим всичко това в едно. Може би експеримент е добра дума за началото на работата ни заедно. Но беше и много естествено да заработим заедно.
Кой бе първият ви общ проект – разкажете ни малко повече за него и как го оценявате от дистанцията на времето?
Първият ни проект заедно беше Surrounded. Столове с направени на ръка въжета. Вдъхновението дойде след престой по резидентна програма в Амдабад, Индия и всичко, което ни направи впечатление, движейки се из улиците на стария град. Изключително богато на занaяти, знание и цвят място. Сред техниките, научени там, бе традиционното правене на гирлянди, което всъщност е доста сходно със занаята на правене на въжета на ръка. Така дойде и идеята да плетем въжета и да експериментираме с традиционните техники и местните цветове. Тези столове са опит да пресъздадем усещането за мястото. Няколко години след първите прототипи виждаме в проекта картичка от Индия на нас самите. И това ни радва.
Защо сте добър комплект?
Заради комуникацията, откровеността и доверието. Така успяваме да използваме и да насочим различните си качества и умения в една посока. А и тези качества са ни от полза в разпределението на работата, за да не правим всичко заедно, за да сме по-ефективни и в крайна сметка по-компетентни. Всеки се заема със сферата, в която се чувства добър и наистина знае какво прави и накъде отива. Всичко останало е интуиция и усет.


Project: Surrounded

Къде ви намираме сега и с какво се занимавате в момента?
Съвсем скоро завършихме три нови проекта – Node, Floter и Deposit, изложени сега в Aram Gallery и Villa Noailles. Когато се върнем от Лондон, започваме работа с още корк за резиденция, която спечелихме от Villa Noailles.
Разкажете ни за тях.
Node – колекцията от осветителни тела – всъщност бе причината и ни подсигури място и представяне по време на десетото издание на международния фестивал за дизайн Design Parade, който се проведе във Villa Noailles (Йер, Франция). Идеята зад проекта бе да погледнем в самото значение на обекта. Какво е лампа? Искахме да опишем връзката между лампата като обект и светлината, заради която лампата съществува. Осветителното тяло е един вид медиум, чрез който достигаме до светлината. Искахме да направим тази връзка много интуитивна и физическа. Оттам идва и вдъхновението от електрическите схеми и техния език като цяло. С Node искахме да направим лампа, която е един вид схема на лампа, интуитивна и описваща функцията си.


Project: Node

Deposit е проект, който ни отведе до участие в групова изложба в лондонската галерия за дизайн Aram. Името на изложбата е Extra Ordinary и темата обединява идеите на различни дизайнери, които чрез работата си с обикновени материали, продукти или процеси постигат извънредни, нетипични и нови като подход резултати. С Deposit демонстрираме затворен цикъл на производство. Започва се с един обект. Когато този обект се превърне в ненужен или негоден за употреба, потребителят може да го върне, да си получи обратно част от парите (за материала) и този обект да бъде гранулиран и отлят отново в следващ предмет.
От една страна гледаме на думата депозит като дефиниция за нещо, което използваш и връщаш, като част от цикъл. А от друга, като дефиниция за природния феномен.
С всяко следващо гранулиране и преотливане на стария материал в нов, обектите и материалът се обогатяват. Опитваме се да развием начин, чрез който потреблението на предмети и тяхното рециклиране всъщност ги развиват до нова фаза от тяхното съществуване и употреба.




Project: Depisit

Кои са предимствата да си дизайнер сега? Недостатъците? Ако можехте да избирате някоя друга епоха, къде бихте отишли и защо?
Предимствата да си дизайнер сега са много. От социални медии, през интерфейс до инструменти за продукция и прототипи. Имаме изключителна палитра от инструменти, които ни дават възможности да сме много по-бързи и ефективни в разнообразни насоки. Може би не сме толкова добри и специализирани в определени умения, защото всичко е все по-лесно, но пък сме много по-продуктивни. Професията на дизайнера вече включва много неща, които дори нямат общо с това колко добър си като дизайнер. Съвсем естествена посока, в която инструментите и уменията ни се развиват.
Нямаме никаква представа обаче в коя епоха бихме искали да сме дизайнери. Сега е единственото, което знаем, и всичко останало е спекулация.
Какво искате да ви се случи в най-близко бъдеще?
Искаме да изложим Node и Deposit на повече места. Има още много хора, на които бихме искали да ги покажем и с които да работим. Разбира се, много искаме да продължим работата по тях и да направим повече обекти. Искаме да работим! И може би все пак да откъснем една седмица за плаж някъде по Черноморието.