Гледахте ли филма на Спайк Джоунс “Тя” (Her), където очарователен човек, на име Теодор, със смешни панталони с висока талия, се влюбва в изкуствен интелект. В ролята му в влиза Хоакин Финикс, виртуалното момиче е Скарлет Йохансон, а панталоните са избрани от Кейси Сторм. Събрали сме още девет дизайнери на костюми в киното, чиито работа си струва да познаваме.
КЕЙСИ СТОРМ
“Тя”, “Да бъдеш Джон Малкович”, “Зодиак”, “Адаптация”, “Къде бродят дивите неща”
Висока талия, ярки цветове, малка яка – костюмите от “Тя” наистина приличат на облекло от бъдещето. Авторът им – талантлив дизайнер на име Кейси Сторм, работи със Спайк Джоунс през последните 20 години. “Най-хубавото на Кейси е, че не е от модната индустрия – казва Джоунс. – Той е просто мой приятел с хубав вкус. Преди 20 години, когато тъкмо завършвахме колеж, трябваше да заснема видео за Beastie Boys към Sabotage с много малък бюджет. Реших да помоля Кейси да ми помогне с дрехите им. Дадохме му 1000 долара и останалото е история”. И в историята… Кейси си спомня, че от клипа на Sabotage е спечелил едва 300 долара.
Постепенно той става популярен в средите и през последните шест години, Кейси и Спайк си сътрудничат с Opening Ceremony, което довежда до създаването на колекции за филмите “Къде бродят дивите неща” и “Тя”.
Защо героят на Хоакин Финикс изглежда така? Сторм смятал, че когато Джоунс е създавал този герой, си е мислил за Теодор Рузвелт. Така се ражда идеята за панталоните с висока талия, които изглеждат като бричове за езда. Червените блузи пък са от гардероба на дизайнера. Според Кейси, няма нищо странно меланхоличен герой да носи ярки цветове – тъжните хора често го правят. Във филма не присъстват дънки и колани, което е начинът на дизайнера да покаже, колко лесно можем да направим крачка към опазването на околната среда.
Героинята на Ейми Адамс от своя страна не е женствена в буквалния смисъл на думата и в това е чарът й. Широките панталони с маншети, ризите, закопчани догоре, големите якета въплъщават удобство и идеята за дрехи като втора кожа. Ако се върнем няколко години назад, ще си спомним, че Ейми много напомня на Камерън Диас в “Да бъдеш Джон Малкович”. Руни Мара (в ролята на бившата съпруга на Теодор) пък изглежда романтично. Нейният образ трябвало да отразява всичко, което липсва в живота на Теодор.
КОЛИЙН АТУУД
“Алиса в страната на чудесата”, “Мълчанието на агнетата”, “Едуард Ножиците”, “Голяма риба”, “Слийпи Холоу”, “Снежанка и ловецът”, “Тъмни сенки”, “Дневникът на едно пиянде”, “Планетата на маймуните”, “Туристът”, “Мисия невъзможна III”
Колийн Атууд e дизайнер на костюми, известна предимно с работата си с Тим Бъртън. “Тим е художник, който живее по собствените си правила – казва Атууд. – Той се забавлява и иска всички наоколо се чувстват по същия начин. Той позволява на другите да изразяват себе си и вдъхва чувство за увереност с работата си.” Със своите костюми Атууд 10 пъти е номинирана за “Оскар” и има три получени статуетки. Тя си спомня как започна кариерата си “в един странен коридор, където всичко се прави на ръка и за много малко пари.”
За последния си филм – “Снежанка и ловецът”, избира луксозни тоалети за героинята на Чарлийз Терон и по-евтини рокли за Кристен Стюарт. Освен това, тя облича от глава до пети гномите и оборудва една цяла армия с брони.
В момента Атууд е на 64, а кариерата й я е срещата с Гилиам, Финчър и още много велики режисьори. Признава, че в днешно време бюджетите за костюми стават все по-малки, но въпреки това, ще продължава да прави костюми, не за да бъде забелязана, а да се забавлява.
МИЛЕНА КАНОНЕРО
“Гранд хотел Будапеща”, “Портокал с часовников механизъм”, “Кръстникът III”, “Огнените колесници”, “Мария Антоанета”, “Darjeeling Limited”, “Сиянието”, “Бандата на Оушън”, “Соларис”, “Морски живот със Стив Зису”
Ралф Лорън веднъж казва за Милена Канонеро : “Тя е един от най-добрите дизайнери на костюми. Ако аз снимах филм, щях да го направя с нея.” Цялата си младост в родна Италия Милена прекарва в кино салона. След като се мести в Лондон, прави дрехи за бутици на приятели, но мечтае да се доближи до света на киното. По щастлива случайност Канонеро среща Стенли Кубрик. Първият й филм е “Портокал с часовников механизъм”, а стилът в него се превръща в култов сред младежите на Лондон. След филма рок музикантите започват да носят тежки черни обувки, бели ризи и тиранти по участия. За следващия си филм с Кубрик – “Бари Линдън” (1975) – тя печели “Оскар”. Канонеро споделя, че много съжалява, че е отказала ангажимент за “Междузвездни войни” на Лукас, но по него време била много уморена и изтощена.
Втория си “Оскар” печели за “Огнените колесници”, а третия – за костюмите във филма “Мария Антоанета” на София Копола. По нейни думи, костюмите са 80% от бюджета на филма. “Това бе един свят на лукс и визуална хармония, плюс обувките Маноло Бланик”.
ЕЙМИ УЕСТКОТ
“Черният лебед”, “Кечистът”, “Китът и сепията”, “След Христа”
Страстта на Ейми Уесткот към дрехите се заражда в детството й, когато тя и по-голяма й сестра намират скривалището на майка им със залежи от сатен и органза. Въоръжени с ножица, момичетата започват да кроят тоалети за куклите си. В последствие обаче се оказва, че това е била сватбената рокля на майка им и биват строго наказани.
През 1992 г. Уесткот напуска родния си град и се отправя към меката на модата – Ню Йорк, където работи като сервитьорка за шест месеца, преди да получите първия си дизайн ангажимент. За себе си твърди, че гледа твърде идеалистично на професията си.
Ейми стои зад костюмите на “Кечистът” на Дарън Аронофски, но и на “Черният лебед”, за който е номинирана за “Оскар”. Въпреки това, по ирония на съдбата, нейното име е замесено в скандал с модната къща Rodarte, които са сътрудничили по и изработката на костюмите за “Черният лебед”. Според Ейми, Rodarte имат пръст в едва седем костюма, а не в 40, както твърдят.
ЖАКЛИН УЕСТ
“Арго”, “Странният случай с Бенджамин Бътън”, “Социалната мрежа”, “Дървото на живота”
Кариерата на Жаклин Уест започва в момента, в който Филип Кауфман я е наема като асистент-дизайнер на костюми за филма си “Хенри и Джун”. В действителност, тя е самоука.
В своята работа Жаклин често пресъздава стила на недалечното минало. Така че, докато работи върху “Арго”, тя преглежда един куп филми от онова време – от ленти на Сидни Полак до Роджър Корман, а след това прави и дълго нападение на винтидж магазини. За щастие, се оказа, че марката Sierra Designs прави ретро колекция (в ценовия диапазон $255- 780), така че някои от елементите на дрехите за “Арго” са именно от нея. Героите в “Арго” са държавни служители, така че те не са твърде елегантни за 70-те, но въпреки това, имат стил. Широки яки, обувки с квадратни върхове, разкроени панталони.
Жаклин разказва, че е получила най-добрия съвет в живота си от съпруга си, писател, когато е трябвало да направи костюмите за историческия филм “Историята на маркиз дьо Сад” на Филип Кауфман: “Само си представи, че отиваш на пазар с маркиз дьо Сад”. Тогава тя изчита всички писма между маркиза и неговите адвокати, за да разбере какво е обичал. “Беше като детективска работа – казва Жаклин – и това всъщност е професията на дизайнера.”
АЛЕКСАНДРА БЪРН
“Пазителите на галактиката”, “Отмъстителите”, “ТОР: Богът на гръмотевиците”, “Пътят към Невърленд”, “Елизабет: Златният век”
Александра Бърн влиза в бранша, следвайки инстинкта си. По образование е архитект, а след това дълго време работи като сценограф. Може би именно опитът в театъра й е помогнал в бъдеще да стане толкова гъвкав артист в киното. С еднакъв успех Бърн прави костюми за супергерой (най-интересното нещо в работата по “ТОР: Богът на гръмотевиците” e, че не се налага да държиш комикс) и луксозните рокли на Елизабет I, за които тя получи “Оскар”.
Александра споделя, че не се е придържала към каноничните портрети на Елизабет и е шила роклите за героинята на Кейт Бланшет, водена от собствения си вкус. “Така се случи, че в личния си живот, Елизабет е облечена в синьо, а в обществото – в червено. Цялата история на Златния век е пресъздадена с помощта на цветовете.”
ПАТ ФИЙЛД
“Дяволът носи Прада”, “Сексът и градът”, “Тайните на Беки Б.”
72-годишната Патриша Фийлд е отговорна за всички костюми, които сме виждали в сериите на “Сексът и градът”, включително сватбената рокля на Кари Брадшоу от Vivienne Westwood. Ето какво казва тя за себе си: “Бих описала моя личен стил като ежедневно утилитарен, модерен и пълен с въображение, с разказ и екскурзия в ерата на рока”. В обикновения живот, тя носи American Apparel и Thierry Mugler, точно като своите героини.
Патриша има ярка червена коса и е любител на силните коктейли с водка. Вдъхновява се от 20-те години на ХХ век, началото на модернизма. Има и собствен магазин, който е добре известен на нюйоркчани.
ДЖЕЙМС АЧИСЪН
“Спайдър-мен”, “Човекът от стомана”, “Бразилия”, “Последният император”, “Монти Пайтън”, “Желязната маска”, “Дявол на доброто”
Джеймс Ачисън започва професионалната си кариера в Би Би Си през 70-те, където работи по осем епизода на “Доктор Кой”. Първият му филм е “Бандити във времето” на Тери Гилиам, където той облича Джон Клийз като Робин Худ. Ачисън е работил и по филма му “Смисълът на живота според Монти Пайтън” през 1983 г., и след като приятелството му с Гилиам вече било затвърдено, прави костюмите и за “Бразилия”.
Именно той облича Кристоф Ламбер в килт в “Шотландски боец”. Ачисън създава хилядите костюми за “Последният император” на Бернардо Бертолучи, а след това работи с него отново през 90-те години. Работи и със Сам Рейми, който го наема за целия франчайз на “Спайдър-мен”.
ХАЙДИ БИВЪНС
“Купонджийки”, “Инланд Емпайър”, “Птиците на Америка”
37-годишният дизайнер на костюми Хайди Бивънс е най-малката в компанията, но успява да работи с имена като Дейвид Линч, Мишел Гондри и Хармъни Корийн. Прави и музикални клипове за Канйе Уест, Шарлот Генсбург и The White Stripes, както и работи по стила на големи марки като Vespa и L’Oreal.
Собственият си стил тя определя като Saint Laurent, а муза й е – Леа Сейду. Съветва прохождащите дизайнери да открият своята ниша и да работят с млади фотографи.
ЕЛЪН МИРОЖНИК
“Need for speed”, “Зад свещника: Моят живот с Либераче”, “Чудовищно”, “Хрониките на Ридик”, “Уолстрийт: Парите никога не спят”, “Звездни рейнджъри”, “Първичен инстинкт”
Елън (Лили) Мирожник е родена в Ню Йорк. За работата си по филма “Чаплин” печели BAFTA. Тя облича Майкъл Дъглас в строги и претенциозни костюми за “Първичен инстинкт” и “Уолстрийт: Парите никога не спят” и в пайети и кристали за бляскавата роля на Либераче в “Зад свещника: Моят живот с Либераче”.
За собствената си професия Мирожник казва: “Като дизайнер на костюми, никога си мислете, че може да сте офлайн. Ще е голяма грешка. Вашата задача е да разберете визията на режисьора”.
А сега, хайде на кино!